Szukaj > Pomoc > Wyszukiwarka powered by Google

1. Ogólne informacje o wyszukiwarce Google.

Google to wyszukiwarka internetowa, stworzona przez amerykańską firmę Google Inc. Najlepsza, największa i najczęściej wykorzystywana wyszukiwarka internetowa. Zaawansowana technologia, setki milionów stron, precyzja, trafność i szybkość działania, gwarantują sukces w przeszukiwaniu zasobów internetowych. Do wyszukiwania i indeksowania zasobów internetu Google korzysta z rozmieszczonych w różnych częściach świata serwerów połączonych w sieć. Wyszukiwanie stron w indeksie Google odbywa się dla zasobów Świat, Polska. Indeksowanie jest wykonywane przez program o nazwie Googlebot, który okresowo pobiera zawartość stron ze swojego spisu i dodaje do niego znalezione na pobranych stronach nowe linki. Działanie wyszukiwarki opiera się na unikalnym rozwiązaniu PageRank(TM) określającym ranking znalezionych stron. Najwyżej oceniane są te strony, do których jest najwięcej odnośników ze stron cenionych przez Googla. Oto przykład: link ze strony X do strony Y Google traktuje jako głos strony X na stronę Y, następnie analizuje stronę X, czy jest wysoko w rankingu i w zależności od miejsca daje odpowiedni priorytet stronie Y, na którą "głosowała" strona X.

Sam algorytm wyszukiwania jest połączeniem techniki PageRank(TM) z techniką wyszukiwania tekstów i łączy trafność znalezionych stron z ich wagą. Google przeszukuje całą zawartość stron w poszukiwaniu słów kluczowych, by odnaleźć dokument najtrafniej odpowiadający zapytaniu.

2. Wyszukiwanie proste.

  1. Okienko wyszukiwarki – tu należy wpisać szukany wyraz lub frazę.
  2. Przycisk "szukaj" (równoznaczny z przyciskiem ENTER) - aby otrzymać wynik wyszukiwania.
  3. Zasoby w których ma być wyszukiwana fraza czy wyraz.
  4. Wyszukiwanie zaawansowane - pozwala zadawać zapytania szczegółowe.
  5. Pomoc.
  6. Statystyki: liczba wyników na stronie – szukana fraza/wyraz – czas w jakim zostały wygenerowane wyniki.
  7. Tytuł strony będący jednocześnie linkiem do strony.
  8. Opis strony lub fragment strony mający na celu ukazanie trafności wyszukiwania.
  9. Internetowy adres strony.
  10. Rozmiar dokumentu.
  11. Data ostatniej aktualizacji strony w indeksie wyszukiwarki.
  12. Link do kopii strony.
  13. Link do stron o podobnej tematyce.
  14. Kolejne paczki z otrzymanymi wynikami.
  15. Link do następnej w kolejności paczki z wynikami.
  16. Przycisk "szukaj w wynikach" pozwala na zadanie zapytania w ramach uzyskanych wcześniej wyników.

Aby znaleźć najbardziej interesujące strony, skonstruuj swoje zapytanie tak precyzyjnie, jak tylko możesz. Google wykorzystuje specjalną technikę wyszukiwania, aby znaleźć strony, które najbardziej pasują do zapytania i do których prowadzi najwięcej przekierowań z innych stron.

Przy wyszukiwaniu nie ma znaczenia czy szukane frazy i wyrazy będą napisane dużymi czy małymi literami (zapytanie "Interia", "interia", "InTeRiA" są traktowane jednakowo).

Wyszukiwarka rozpoznaje polskie znaki. Liczba wyników wyszukiwania dla słowa "Kraków" będzie różna niż dla słowa "Krakow" - mogą to też być różne strony.

Wyszukiwarka nie uwzględnia odmiany wyszukiwanych wyrazów – szuka tylko takich wyrazów jakie zostały wpisane w polu szukania. Wpisując słowo "Kraków" otrzymamy wyniki dla słowa "Kraków" nie obejmujące takich słów jak "Krakowa", "Krakowie" itp.

Każdy wynik wyszukiwania uwzględnia przynajmniej jeden fragment oryginalnego dokumentu zawierający poszukiwane słowo (wyświetlane czcionką pogrubioną).

Podstawowe wyszukiwanie opiera się na automatycznym operatorze AND - wyszukiwarka znajduje tylko te dokumenty, które zawierają słowo A i słowo B, np.:

  Noclegi Kraków - wyświetli listę stron oferujących noclegi w Krakowie. Aby otrzymać bardziej szczegółowe wyniki dodajemy kolejny wyraz, np:

  Noclegi Kraków centrum - wyświetli się lista stron oferujących noclegi w Krakowie a dodatkowo znajdujących się w jego centrum.

Typowe wyszukiwanie może zwrócić w odpowiedzi setki tysięcy adresów www. Aby tego uniknąć należy jak najbardziej precyzować swoje zapytania. Pomóc w tym może wyszukiwanie zaawansowane.

3. Wyszukiwanie zaawansowane.

Znak "-":
W przypadku szukania wyrazu, który ma wiele znaczeń, np. szukamy informacji o stawie lecz w znaczeniu części anatomicznej ciała.

  staw -woda - wyświetli się lista stron dotyczących stawu lecz z wykluczeniem powiązania z wodą.

Znak "+"
Google ignoruje powszechne słowa, takie jak "z", "i", "od", "dla", "pod" itp., jak i pojedyncze cyfry i litery oraz znaki przystankowe. Przyspiesza to działanie wyszukiwarki. Jednak jeśli takie słowo lub litera jest niezbędne do otrzymania trafnych wyników wyszukiwania można użyć przed nim znaku "+" pamiętając o zachowaniu odstępu przed znakiem "+". To samo osiąga się poprzez umieszczenie całej szukanej frazy w cudzysłowie ( " " ).

  karma +dla psów
  "karma dla psów"

Operator OR:
Aby znaleźć dokumenty, które zawierają słowo A lub słowo B należy wpisać pomiędzy nimi operator OR.

  Kraków OR Wieliczka - lista stron dotyczących Krakowa lub Wieliczki.

Szukanie całej frazy:
Gdy chcemy znaleźć całą szukaną frazę wstawiamy ją w cudzysłów, np.:

  "gospodarstwo agroturystyczne" - wyświetli listę stron przedstawiających gospodarstwa agroturystyczne.

4. Indeksacja.

Strony zgłoszone do wyszukiwarki zostają zindeksowane poprzez robota wyszukiwarki. W przypadku naszej wyszukiwarki do zaindeksowania strony nie są niezbędne tagi zawarte w kodzie źródłowym strony, w sekcji <head>. Jednak aby prezentacja strony w wynikach wyszukiwania była zgodna z naszymi wymaganiami można je zastosować. Główną zasadą konstrukcji stron jest planowanie tworzenia treści zawierających słowa kluczowe dla tematu przewodniego strony. Następnie te słowa umieszcza się w tagach TITLE, KEYWORDS oraz DESCRIPTION. Wyszukiwarka Google nie wymaga osobistych zgłoszeń do mechanizmu indeksującego. Googlebot przeszukuje zasoby światowego internetu poszukując nowych stron.

Za tytuł strony odpowiedzialny jest tag <TITLE>:
<TITLE>Strefa.pl – hosting, domeny. </TITLE>

Zawartość elementu TITLE pojawia się w wynikach wyszukiwania jako link do znalezionego serwisu. W elemencie TITLE wpisz słowa najbardziej charakterystyczne dla treści strony, takie po których strona miałaby zostać wyszukana.

Następnie stosujemy tzw. META tagi. W przypadku naszej wyszukiwarki nie pełnią one decydującej roli, ale są w stanie poprawić jej prezentację, mogą być one takśe pomocne przy indeksowaniu w innych wyszukiwarkach, które indeksują strony głównie poprzez META tagi.

Tak oto w redagowaniu opisu strony pomoże META tag <DESCRIPTION>:

<META NAME="DESCRIPTION" CONTENT="Oferta hostingowa dla każdego. Serwery www, domeny w korzystnej cenie.">
Element DESCRIPTION pojawia się też zaraz po tytule w opisie strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli tag nie zawiera żadnej informacji lub został pominięty, wówczas wyszukiwarki do opisu strony używają pierwszych słów znalezionych na stronie HTML. Najrozsądniejsze wydaje się takie skonstruowanie opisu, by wykorzystać najważniejsze słowa kluczowe strony.

W ukazaniu słów kluczowych pomoże META tag <KEYWORDS>:

<META NAME="KEYWORDS" CONTENT="strefa.pl, hosting, poczta, serwer, domena, domeny">
Wraz z rozwojem internetu wyszukiwarki zaczęły przywiązywać coraz mniejszą wagę do tagu KEYWORDS i rozpoczęły przeglądanie treści całych serwisów w poszukiwaniu szukanych fraz. Nasza wyszukiwarka przy wyszukiwaniu nie bierze pod uwagę tego tagu jednak można go wykorzystać - może nieznacznie podnieść pozycje serwisu w innych wyszukiwarkach.

Tag <ROBOTS>:

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="index, follow">
Tag ROBOTS informuje automaty wyszukiwarek, jak mają indeksować serwis. Za pomocą dwóch parametrów określa się, gdzie chcemy wpuścić robota i co może indeksować.

Parametry poleceń:
noindex - zapobiega indeksowaniu strony przez roboty
index - pozwala robotom indeksować strony www
nofollow - zabrania robotom indeksowania stron, do których linki znajdują się na stronie
follow - pozwala robotom indeksować wszystkie strony, do których dotrze poprzez linki na odwiedzanej stronie
noimageindex - zapobiega indeksowaniu grafiki na stronie www - tekst może być indeksowany.